השאירו את הפרטים ואנו ניצור אתכם קשר
בר עמית גרפולוג מומחה

    גרפולוגיה אותיות

    הגרפולוגיה היא גישה אבחונית פסיכואנליטית, המאבחנת את מכלול מאפייני הכתב, של אדם ספציפי כפי שהם נחזים על גבי דף הנייר, ומקשרת אותם לאופיו הייחודי. אחד מהמישורים אותם הגרפולוג בוחן הוא צורתן של האותיות. בשפה המקצועית מישור בדיקה זה נקרא "תמונת הצורה".

    רבים הם האנשים, הפוגשים אנשי מקצוע מתחום הגרפולוגיה, ושואלים אותם כמעט באופן מידי, מה משמעותה של הצטיירות אות מסוימת בצורה כזו או אחרת. למישור צורת האותיות בגרפולוגיה אכן יש משמעות, אך הגרפולוגיה היא תורה מורכבת ומישור צורת האותיות הוא רק אחד מהם.

    על הגרפולוג לבחון את מכלול המישורים של הכתב (מישורים כדוגמת מישור התנועה ואיכויות הקו של הכתב כמו גם מישור הארגון ועריכת הכתב על גבי הנייר) ולחולל אינטגרציה ביניהם על מנת ללמוד על אישיותו של האדם, שהותיר אותו על דף הנייר.

    גרפולוגיה אותיות בעלות וריאציות שונות במרחב הגרפולוגי

    השפה היא חלק מובנה מתרבות וכתב היד הוא הביטוי הצורני הכתוב של השפה. כחלק מכך, לכל שפה ותרבות התגבש, לאורך השנים, תקן כתיבה מקובל המייצג את הנורמה. הגרפולוג בעודו בוחן את אישיותו של הפרט, דרך צורת האותיות, הוא למעשה בודק עד כמה האדם הכותב דבק בתקן הנורמטיבי של הכתב, או להבדיל עד כמה הוא נותן לעצמו חופש יצירתי, "בורח", "מתנגד" או "סוטה" (בשפה המקצועית) מתקן האותיות, הנלמד בשנים הראשונות של בית הספר היסודי.

    השונות הייחודית בהצטיירותן של האותיות בין אדם לאדם, יכולה לבוא לידי ביטוי באזורים שונים של האותיות. יש מי שנותנים דגש לאזור העליון של האותיות, אחרים מדגישים את האזור האמצעי וכמו מקצצים את אזורן העליון או התחתון של האותיות, ואחרים מדגישים את אזורן התחתון של האותיות. אותן האותיות יכולות להצטייר באופן שונה אצל אותו האדם בהתאם למיקומן במילה, ובכך ליצור וואריאציות שונות לאותה האות. לכל אלו יש משמעויות על פי התורה הגרפולוגית.

    גודל האותיות

    באופן ישיר לכתוב מעל, גם למימד הגודל של האותיות יש משמעות בגרפולוגיה. ישנם אנשים שכתב ידם גדול במיוחד או להבדיל מזערי. יש מי שמנפחים אזורים מסוימים בכתב ונוטים להקטין אחרים. יש מי שגודל אותיות כתב ידם יחסית קבוע לאורך המילה, השורה או הטקסט כולו, ויש מי שנוטים להקטין את כתב ידם בסוף המילה או להבדיל להגדילו. לכל אלו משמעויות ייחודיות בהקשר הגרפולוגי.

    אותיות המצטיירות באופן דומה לשפה התמה או לתקן הבית ספרי

    להבדיל מאנשים שבולטת אצלם שונות ברורה מתקן הכתב "הנורמטיבי", יש מי ששומרים או נאחזים בצורתן "הפשוטה" של האותיות או בכתיבה התמה. לבטח חלק מקוראי מאמר זה מכיר אנשים, שחיי הנורמה בעלי הגישה הפרקטית, "הפשוטה", התקנית והסדורה חשובה להם או נוחה להם. ייתכן שיש מי שישפוט אנשים אלו כשבלונים או מקובעים. לצד זאת, אין איש הדומה לרעהו וכחלק מכך הגרפולוג לעולם יתור אחר הייחוד, המאפיין את אותו כתב המצטייר כפשוט לכאורה. לשם כך, כפי שצוין לעיל, על הגרפולוג לבחון היטב את מכלול מאפייני הכתב ולא רק את מאפייני הצורה, שעשויים להיות יותר חיצוניים, ולפיכך בולטים מאחרים.

    אם אתם רוצים לקבל אבחון או ייעוץ גרפולוגי, אנחנו ב"מכון בר עמית לגרפולוגיה" נשמח לעמוד לשירותכם. אנחנו מתהדרים בשנות ניסיון רבות בתחום ובקהל לקוחות גדול ומרוצה.

    ניתוח כתב יד

    ניתוח כתב יד יכול לבוא במספר הקשרים. יש שחוקרים ומנתחים את כתב היד בהקשר היסטורי, התפתחותי ואנתרופולוגי. למעשה, הופעת הכתב היא שמפרידה בין התקופה הפרה-היסטורית לתקופת העת העתיקה, קרי לתקופת ההיסטוריה הכתובה.

    כתב היד מהווה מערכת של סימנים המייצגת את השפה המדוברת, ובכך מאפשרת תקשורת כתובה נהירה וברורה. השפה המדוברת מייצגת תרבות וכתב היד מהווה את הביטוי הכתוב של אותה תרבות.

    כך, ניתוח כתב היד, בהקשר היסטורי ואנתרופולוגי, מלמד על התפתחות והשתכללות הסימנים, המייצגים את השפות והתרבויות השונות כמו גם על התפתחויות תרבותיות. כמו כן, במחקר וניתוח כתב יד, בהקשר זה, ניתן לראות איך שפות שונות התגלגלו, הושפעו והתפתחו האחת מהשנייה.

    מה הקשר בין ניתוח כתב יד לגרפולוגיה?

    להבדיל מהכתוב מעלה, הקשר אחר של ניתוח כתב יד – הוא  הניתוח הגרפולוגי. בתהליך הניתוח והאבחון הגרפולוגי, הגרפולוג מנתח את כתב היד על מנת ללמוד ממנו על בעל כתב היד. תהליך ניתוח כתב היד הוא מורכב. על הגרפולוג לבחון את מכלול הסימנים הכתובים על הנייר כמו גם את אלו הלא כתובים, קרי החללים הריקים. על הגרפולוג לבחון את המהות התנועתית של הכתב ואת מאפייני התקדמותו על דף הנייר. על הגרפולוג לבחון ולנתח את מאפייני הצורה הבולטים יותר כמו גם את אלו שכמעט ולא נראים. על הגרפולוג לבחון את המערך הארגוני של מכלול סימני הכתב על גבי דף הנייר. כמו כן, על הגרפולוג להיכנס לעומקו ולאיכותו של הקו, שהכותב הותיר אחריו בעת הכתיבה. ללא ספק תהליך ניתוח כתב היד דורש עיניים חדות, סבלנות ואורך רוח.

    איך קובעים מהן המשמעויות הנגזרות מכתב היד?

    ז'אן היפוליט מישון (1806-1881) נחשב לאביה הבלתי מעורער של הגרפולוגיה המדעית המודרנית. הוא זה שטבע את המושג "כתב היד הוא כתב המוח" מכיוון שהפקודה העצבית המוחית היא זו שמפקדת על תהליך הכתיבה. מישון נתן משמעות קבועה לסימנים הגרפיים. יחד עם זאת, כבר הוא, בדומה לתחומי מדע אחרים כרפואה, בחן סינדרומים, קרי תסמונות גרפיות בעלות משמעות אישיותית ולא סימנים מבודדים. לאורך השנים, עם התפתחות הפסיכולוגיה, התאוריות הפסיכולוגיות השונות השתלבו עם הגישה הבוחנת סימנים וסינדרומים לכדי ניתוח כתב יד בגישה גרפולוגית הוליסטית. לפיכך, על הגרפולוג המקצועי להכיר את מכלול הסימנים, להבין מהם מהותם וכוחם של סינדרומים, כמו גם להכיר תיאוריות וטיפולוגיות פסיכולוגיות בהקשרם הגרפולוגי.

    אנחנו ב"מכון בר עמית לגרפולוגיה" נשמח להציע לכם את שירותינו המקצועי. המכון שלנו מתהדר בשנות ניסיון רבות ובקהל לקוחות מרוצה שחוזר שוב ושוב.

    גרפולוגיה אותיות

      צריך יעוץ מקצועי?

      השאירו פרטים פרטים ונחזור אליכם בהקדם

      מכון בר עמית

      תחומי ההתמחות שלנו

      אבחון גרפולוגיה

      לא מעט אנשים שמעו משהו על אבחון גרפולוגיה, אך מעטים באמת מכירים את מכלול היישומים הגרפולוגיים. מירב האנשים, ששמעו דבר…

      המשך קריאה
      בדיקת זיוף מסמכים

      עריכת מסמך רשמי וחתימה אישית על גביו משמעותם עמידה מאחורי הכתוב, ולעיתים התחייבות ספציפית ונטילת אחריות על הכתוב. בין אם…

      המשך קריאה
      זיוף מסמכים

      זיוף מסמכים רשמיים זיוף מסמכים נעשה מימים ימימה ומונע ממוטיבציות אנושיות להציג עובדות שקריות או להשיג דבר מה במרמה. זיוף…

      המשך קריאה
      פסיקות בית המשפט ע"פ חוות הדעת של בר עמית

      ת"א 27549-07-18 "מטעם התובע הוגש תצהיר עדות ראשית שלו וגם חוות דעת גרפולוגית של מר ע' בר (להלן: "הגרפולוג"). התובע…

      המשך קריאה
      חברות שיווק אינטרנטי חברות שיווק אינטרנטי